Lezing: ‘Anders kijken naar gedrag’

2014-11-04 11.00.39Waarom laat een leerling dit gedrag zien?

Deze lezing is ontstaan vanuit de visie ‘Autisme anders bekijken’.

Steeds vaker kreeg ik de feedback van deelnemers aan mijn autismescholingen dat deze visie zeker voor ieder kind (en leerkracht) veel zou kunnen opleveren. Het vérder kijken dan gedrag wat je ziet,
je afvragen waarom een kind dat gedrag laat zien en dáár je begeleiding/ondersteuning op aanpassen. Precies dat is namelijk wat onderwijs passend maakt!
Een sleutelvraag hierbij is; “Waarom laat een leerling dit gedrag zien?” Voor het beantwoorden van die vraag is het nodig dat je weet hebt van een eventuele informatieverwerkingsstoornis die bij het kind aanwezig is.
Dat je (h)erkent wat het hebben van ADHD, autisme of een onveilige hechting betekent voor de manier waarop dit kind zijn leven (be)leeft.

Dat bepaald gedrag dus geen onwíl, maar onmácht laat zien. En dat je jezelf, vanuit die (h)erkenning afvraagt: “Wat betekent dit nu voor mijn handelen?!” Waarin ik leerkrachten graag laat zien dat het antwoord op deze vraag vaak goed door henzelf te geven is, op een manier die niét altijd veel tijd, moeite of geld hoeft te kosten. “Anders kijken naar gedrag kost niets, maar levert heel veel op!”

In deze lezing neem ik de deelnemers mee in de ondersteuningsbehoeften van kinderen met een informatieverwerkingsstoornis. De (DSM5) kenmerken van de verschillende stoornissen worden hierbij behandeld, maar juist ook de meer algemene processen als de zintuiglijke waarneming, de emotionele ontwikkeling en het ‘anders denken’ van deze kinderen.

De lezing Autisme anders bekijken wordt op aanvraag bij u op school of instelling gegeven. De lezing duurt ongeveer 2 uur.

Klik hier voor aanvragen of meer informatie.

Overige scholingen/uitbreidingen:

5-Delige cursus ‘Autisme Anders Bekijken’
Aanvullende workshop ‘Autisme Anders Ervaren’
Aanvullende workshop ‘Autisme Anders Benaderen’