Ik ben speciaal

blije tienerUit onderzoek blijkt dat mensen met autisme extra vatbaar zijn voor het ontwikkelen van een negatief zelfbeeld.

Het zelfbeeld bestaat uit twee delen: een beschrijvende component, en de waarderende component. De eerste is vaak bij mensen met autisme goed ontwikkeld. Iemand met autisme kan meestal prima vertellen wanneer hij geboren is, waar hij woont en waar hij goed in is. Misschien kan iemand zelfs vertellen dat hij of zij autisme heeft, en wat autisme inhoudt.

Wat dit echter voor het dagelijks leven van deze persoon betekent, en hoe deze persoon dit ervaart, is echter vaak minder makkelijk te beantwoorden.

Dit wordt onder andere veroorzaakt door de moeilijkheden die de meeste mensen met autisme hebben om ervaringen te integreren en in een ruimer perspectief te plaatsen. Maar ook moeilijkheden met betekenisverlening kunnen een rol spelen.

Ook de problemen met de Theory Of Mind (TOM) spelen een rol. Zelfwaardering is niet enkel gebaseerd op je eigen ervaringen met succes of falen, maar ook op je inschatting hoe anderen op je reageren.

Wat voor kinderen en jongeren met autisme erg verwarrend is, is het onderscheid tussen kritiek op hun gedrag en persoonsgerichte kritiek. Ouders en begeleiders keuren soms hun gedrag af maar niet altijd hun persoon. Dat onderscheid voelt iemand met autisme nog moeilijker aan dan iemand zonder autisme. En dat heeft zo zijn gevolgen op het zelfbeeld.

Overschatting, dus een te positief zelfbeeld, komt ook voor.

Om te werken aan een realistisch zelfbeeld (psycho-educatie), is het programma ‘Ik ben Speciaal’ ontwikkeld. Ik gebruik dit programma om, samen met de ouders, uw kind een beter inzicht in zichzelf, en in zijn eigen autisme te geven. Juist de individualisering is hierin belangrijk; niet alleen praten over wat autisme nou is, maar juist; wat betekent dat nou voor mij en mijn toekomst?

Dit programma kan worden aangeboden vanaf ongeveer 9 tot 18 jaar. Voor jongere kinderen, of kinderen met een verstandelijke beperking, is een alternatief programma aanwezig. Ik bied al deze programma’s aan.

Het programma omvat ongeveer 10 sessies die, in verband met de overdraagbaarheid, het liefst bij u thuis of op de school van uw kind worden aangeboden. In overleg kan dit uiteraard worden ingekort of uitgebreid.

Meer informatie? Neem gerust contact op.